Powerslide hjul-guide

Diameter

Hjulstørrelser på markedet varierer fra 55 mm til 125 mm. Når du velger størrelse, må du forsikre deg om at diameteren på hjulene dine er kompatible med oppsettet på rammen din.

 

URETHANE

Hjulene dine kan være myke eller harde for å gi deg mer komfort eller en raskere rulle. Generelt sett er de mykeste hjulene rundt 75a (HOCKEY), mens de hardeste ligger mellom 100A og 110A (AGGRESSIVE grind-hjul). Hjulhardheten måles i shore, og mesteparten av tiden vil du se bokstaven "A" etter tallet for å beskrive verdien. 84A betyr at hjulet har en hardhet på 84. Et lavere tall indikerer at hjulet er mykt, og når tallet er høyt, er det hardt. Maksimal hardhet som er mulig, er 110A, men ingen inline-hjul vil nå denne verdien, fordi da vil hjulene være for harde og ha nesten null sprett.

På samme måte som dekkene på racerbiler vil forbindelsen virkelig endre rulleopplevelsen. Så snart du gjør fremskritt med stabiliteten, anbefaler vi å investere i hjul med en oppgradert forbindelse for å oppleve den beste rulleopplevelsen som er mulig. Mye av gleden ved å skøyte kommer fra kvaliteten på hjulene dine.

 

PROFIL

Det finnes en rekke former på hjulprofilene som bidrar til å oppfylle ulike funksjoner, for eksempel å gi deg mer stabilitet, mer kontroll eller en raskere rulle.

 

HUBS

Ikke bland forskjellige profiler på en skøyte, det vil gjøre at en skøyte oppfører seg rart og være vanskelig å balansere på, samt at skøyten vil ha vanskelighet for å rulle rett frem. 

Navet er også et element som vil påvirke hjulet. For hjul med samme diameter vil et mindre nav få hjulet til å føles mer komfortabelt og gi bedre grep, men det vil også være tregere og tyngre. Designet på navet påvirker også hjulets ytelse. Hvis navet er fullt som en skive eller har mange eiker, vil det gi mye støtte for belastningen. Hjulet vil sannsynligvis være mer responsivt og stabilt ved høy hastighet, men det vil også absorbere mer vibrasjon.

HJUL INTERLOCK

Interlocksystemet på hjulet skaper også en forbindelse mellom navet og uretanen (forbindelsen). Hjul med enkelt tetthet bruker en mekanisk lås som skaper forbindelsen, og hjul med dobbel tetthet (DD) kan bruke enten en mekanisk eller kjemisk låsesystem. Med en kjemisk lås får hjulene mer fleksibilitet og absorberer mer vibrasjon.

ALUMINIUM-HUB (NAV)

Nav som er laget av aluminium gir bedre kraftoverføring og en svært rask rulleopplevelse, men de er dyrere, tyngre og absorberer ikke vibrasjoner på samme måte som plastnav, noe som gjør rulling mindre komfortabelt i visse situasjoner.

DUAL DENSITY HJUL

Dual Density (DD) er en teknologi for hjul som bruker to forskjellige uretanforbindelser: En mykere innvendig og en hardere utvendig. Det første laget mot kjernen er laget av en mykere PU, mens det ytre laget er av en hardere type. Den myke indre uretanen absorberer vibrasjoner for en svært jevn kjøretur og fungerer som en demping for å redusere de harde støtene fra hopp. Den hardere PU-en på utsiden tillater en rask rulling. Dette virkelig løfter ytelsen til et annet nivå. Med DD blir alle spesifikasjonene til hjulene bedre: GREP, KOMFORT, RULLING. Hvis du aldri har prøvd DD-hjul, bør du virkelig gjøre det. Det er en essensiell opplevelse.

ANTIROCKER-HJUL

Hjulene som er mindre enn 50 mm og hardere enn 95A, kalles antirocker-hjul.

Disse hjulene er svært harde og glatte og egner seg ikke for vanlig rulling. De er kun designet for freestyle skating for å utføre slides og grinds.

SLITASJETIPS

Avhengig av bruken du har hatt, kan du vurdere nivået av "slitasje" på hjulene dine med disse tipsene.

VEDLIKEHOLD

Støyende eller ujevne hjul skyldes ujevn slitasje. Innsiden av hjulene slites raskere enn utsiden. Regelmessig rotasjon av hjulene bidrar til å opprettholde levetiden og stabilisere hjulet under skøyting.

LYSENDE HJUL

LED-HJUL

LED-hjul har små LED-pærer inne i PU-materialet som blir drevet av en magnetisk spacer og trenger ikke å lades. Så lenge spaseren er inne i hjulet, vil det lyse opp når det spinner. Hvis du fjerner spaseren, vil det oppføre seg som et vanlig hjul (men du må erstatte den med en vanlig spacer). Disse hjulene er tilgjengelige i mange størrelser og farger, samt ulike kvaliteter av uretan.

LED-modul

GRAPHIX-HJUL

GRAPHIX-hjul er vanlige hjul med en spesiell LED-modul som klikkes inn i kjernen. Modulen har LED-lys som skaper spesielle lysmønstre og tekstelementer når hjulet spinner. Modellen kan slås av og på ved å trykke på en knapp, og den kan tas av. Den kan lades opp via MICRO-USB. GRAPHIX-hjulene er kun tilgjengelige i størrelsene 100, 110 og 125 mm, og de bruker SHR-uretan av høy kvalitet med svært god ytelse.

 

OFTE STILTE SPØRSMÅL

Hvilke er de viktigste spesifikasjonene for et hjul?

Hjulene er en av de viktigste komponentene på inlineskøytene dine, og de kan dramatisk endre opplevelsen av skøytingen din. Dette er de viktigste punktene du bør se etter:

  • Diameteren: Hjulstørrelser på markedet varierer fra 42 mm til 125 mm. Når du velger størrelse, må du forsikre deg om at hjulenes diameter er kompatibel med oppsettet til rammen din.

  • Profilen: Det finnes en rekke forskjellige hjulprofiler som tjener ulike formål, for eksempel å gi mer stabilitet, bedre kontroll eller raskere rulling.

  • Hardheten: Hjulene kan være myke eller harde, og dette påvirker komforten og rullehastigheten. Generelt sett er de mykeste hjulene rundt 75A (for hockey), og de hardeste ligger mellom 100A og 110A (for aggressive grind-hjul).

Hvilken diameter/størrelse bør jeg velge?

Du kan finne mange forskjellige diameterstørrelser på markedet, men de vanligste størrelsene er 60 mm, 80 mm, 84 mm, 90 mm, 100 mm, 110 mm og 125 mm. Størrelsen på et hjul måles alltid i millimeter.

  • 55 mm til 72 mm: Disse hjulene brukes til aggressiv skøyting som gate- eller skatepark-skøyting. Du kan også finne hjul som starter på 45 mm for antirocker-bruk. Vennligst se vår FAQ om aggressive hjul for mer informasjon om dette.

  • 76 mm til 90 mm: Denne størrelsesrekken brukes hovedsakelig med barneskøyter eller firehjulsskøyter for byskøyting når du liker å gjøre mange triks som hopp eller slides. De brukes også til fitness-skøyter.

  • 100 mm til 125 mm: Dette er de største hjulene som er tilgjengelige og brukes hovedsakelig som triskates i nesten alle segmenter, inkludert byskøyting, fitness og fart.

Diameteren på hjulene påvirker skøytingen betydelig.

For eksempel:

  • Jo større hjulene er, desto lettere er det å opprettholde farten.

  • Jo større hjulene er, desto mer komfortabel blir skøytingen. Et stort hjul som 125 mm absorberer mye vibrasjon fra veien.

  • Jo mindre hjulene er, desto mer smidighet får du (hvis du sammenligner med samme lengde på rammen). Det er lettere å gjøre mindre/skarpere svinger med mindre hjul.

Hvis du vil endre hjulstørrelse på skøytene dine, må du sjekke maksimal hjulstørrelse som rammen din kan ta imot.

Hvilken hardhet bør jeg bruke?

Hardheten til et hjul måles i shore, og du vil ofte se bokstaven "A" etter nummeret for å beskrive verdien. 84A betyr at hjulet har en hardhet på 84. Et lavere tall indikerer at hjulet er mykt, mens et høyere tall indikerer at det er hardt. Maksimal mulig hardhet er TIOA, men ingen inlineshjul vil nå denne verdien, da hjulene vil være for harde og ha nesten null sprett. Anti-rocker-hjul er de eneste hjulene som har en hardhet over 100A, da de ikke er designet spesielt for rulling.

Det er vanligere å se hjulhardheter mellom 82A og 90A.

Hvilken innvirkning har hardheten på skøytingen min?

Et mykere hjul gir mer komfort, mens et hardere hjul gir raskere rulling.

Et mykere hjul vil slites litt raskere enn et hardt hjul.

Et mykere hjul gir bedre grep. Så hvis du liker å gjøre slides, er det bedre å velge et hardere hjul.

Hvordan kan jeg sjekke om hjulene mine blir slitt?

Avhengig av bruken du har hatt, kan du vurdere slitasjen på Matter-hjulene dine med disse tipsene:

Når den blanke effekten på hjulenes overflate forsvinner, vil du sannsynligvis begynne å miste litt grep i svingen, spesielt på bane. Dette er nivå 1.

Når midtlinjen på hjulene begynner å forsvinne, har du nådd nivå 2. Du vil fremdeles få full ytelse ut av hjulene på veien.

Overflaten på hjulene er ikke lenger jevn. Dette er nivå 3 av bruk, og du vil begynne å miste noe effektivitet i støtet, men rullen vil fortsatt fungere som før. Du kan sjekke overflaten ved å kjøre fingeren over den for å vurdere nivået av slitasje. Når hjuloverflaten ikke lenger er glatt, påvirkes ikke rullen, men grepet i svingen reduseres.

Profilen på hjulet begynner å bli forskjøvet, men det er fortsatt "rundt". Dette vil påvirke støtet og balansen din litt mer. Du må jevnlig rotere hjulene fra dette punktet for å opprettholde holdbarheten. Dette kaller vi nivå 4.

Profilen på hjulene er nedslitt, og den ene eller begge sidene ser mer ut som en trekant. Hjulene er helt brukte. Det er virkelig på tide å bytte dem, ellers vil det påvirke teknisk fremgang i stor grad. Dette er nivå 5.

Hvorfor er noen hjul mye dyrere?

Du har kanskje lagt merke til et bredt spekter av priser for hjul. Kvaliteten på uretanet (materialet) har stor innvirkning på prisene. Det er alltid lurt å se på hvilket materiale du får for prisen. De beste hjulene er ofte MADE IN USA, som MATTER eller UNDERCOVER. Dette er et tegn på høy kvalitet som gir en perfekt opplevelse på skøytene dine.

Vær også oppmerksom på at hjul med mer avansert teknologi, som DUAL DENSITY, vil koste mer. Generelt sett bruker vi på disse DD-hjulene kun det beste mulige materialet både innvendig og utvendig.

Hjulene mine spinner ikke skikkelig på rammen, hva kan jeg gjøre?

Først er det viktig å sjekke akselhylsene du bruker. Det kan være en liten toleranse ved produksjonen, så det er alltid lurt å ha noen ekstra akselhylser med deg for å sikre at du kan justere systemet perfekt. Generelt sett vil en lengre akselhylse løse problemet umiddelbart.

Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du prøve å bruke et annet sett med kulelager og/eller sjekke om kulelagerne er rene og spinner godt. Du kan også prøve å tilføre litt olje for smøring.

Til slutt, hvis hjulene dine fortsatt ikke spinner godt, sjekk også at kulelagerne ikke berører innsiden av rammen nær akseldelen.

Tilbake til bloggen